Fantasin sätter gränserna för hur du kan använda Big Data

Alla talar om big data och för att förmedla en bra bild kontaktade vi Konsultkompaniets partner Lincube och Stefan Lavén. Stefan har 15 år bakom sig som it-konsult och har hela tiden arbetat med att ta ut och analysera information ur stora datamängder. Med begreppet big data har mängden data att analysera fått sig en skjuts.

ehandel

– Jag har upplevt många trender under min tid i it-branschen. Big data är definitivt en av de hyper som har stor substans och på sikt kan innebära stora möjligheter. Det går att räkna hem satsningar på detta område relativt enkelt. Men egentligen är det inte så stor skillnad mot tidigare. Tekniken är väldigt lik data mining, det är bara det att mängden information har vuxit från en databas till alla åtkomliga källor på Internet.

Konsten att analysera extrema mängder information

Big data är alltså konsten att hantera extrema mängder information, analysera dem och ta fram användbar information. Ett exempel som cirkulerat är när Loreen vann förra årets melodifestival. Dagarna före gjordes en inhämtning av 70 000 twitterflöden som innehöll någon form av omdöme om de deltagande bidragen. På denna information gjordes en sentimentanalys eller en sökning efter positiva respektive negativa omdömen. Självklart baserades analysen av twitterflöden på väldigt många olika språk. Analysen pekade att Loreen skulle vinna stort redan på morgonen samma dag hon tävlade. Ett annat exempel är banken som lånat ut stora pengar till amerikanska Wal Mart och köpte bilder av Nasa från parkeringsplatserna utanför kedjans varuhus för att snabbt få en bild av tillströmningen, långt före officiell redovisning.

”framtidens medier kommer att hålla koll på vad du är intresserad av”

– Men det vanligaste användningsområdet är nog inom någon form av e-handel. Tidigare baserades förslag till kunder i stor utsträckning på deras beteendedata eller köphistorik. Med big data tittar man också på vad de tittar på innan de köper något. Tittar de på skivor innan de slår till på blöjor är de antagligen intresserade av musik. Då kan det fungera med ett riktat erbjudande för att få dem att pröva på även detta i butiken.

Det är troligt att framtidens medier kommer att hålla koll på vad du är intresserad av när du besöker mediesajten. Sedan kommer de annonser som uppträder bredvid den redaktionella texten avspegla de intressen som du visat.

”En drivande faktor bakom big datas framgångar är att det blivit så billigt att lagra de stora datamängder som analyseras”

– En drivande faktor bakom big datas framgångar är att det blivit så billigt att lagra de stora datamängder som analyseras. Många av verktygen som används är dessutom baserade på open source, så det behöver inte kosta skjortan med själva analysen heller.

Big Data hetast inom ehandel

Vilka branscher är då närmast aktuella för att börja använda sig av big data-teknik?
– Först och främst alla typer av e-handel. Tittar vi närmare där så är det naturligtvis återförsäljarledet som har mest att vinna på den här tekniken. Då tänker jag på både de som säljer saker och tjänster, alltså både butiker och resor exempelvis. Sedan naturligtvis media som vi redan talat om. Men jag tror också att de som säljer finansiella tjänster kommer att ha stor nytta av den här tekniken inom en nära framtid.