På DL2 bygger man intranät 2.0

Peter Bergkvist är vd på webbyrån DL2. Han är från början civilekonom och började arbeta med koncernredovisning i storföretagsvärlden. Men efterhand blev Peter intresserad av vad som är möjligt att åstadkomma i en organisation med hjälp av bättre it-system. Efter många år som it-konsult kom han för några år sedan till DL2.

peter_b

DL2 är en webbyrå som kan hjälpa kunden från idé till färdig produktion. En specialitet är informationstunga och komplexa sajter. Numera blir det allt oftare frågan om att lägga till appar också. Där tog DL2 nyligen fram en avancerad app till tidningen Dagens Arbete, i första hand för iPhone och nyare Android-telefoner. Upplevelsen för användaren är som att köra en nedladdad app. DL2 har tagit fram ett eget publiceringsverktyg, P3, som många av kunderna använder. Bland kunderna återfinns organisationer som LO, IF Metall, Stockholmshem och Frälsningsarmén.

En ny typ av webb som Peter gärna framhåller är det sociala intranätet.

– Det gamla intranätet är det ju knappast någon som använder. Det har oftast karaktären av ledningens information till sina underställda och är därför sällan lockande för personalen. Därför arbetar vi mycket med att använda tänkandet från sociala media när vi bygger moderna intranät, en sorts intranät 2.0. Detta för att säkerställa att de verkligen används. Det kan innebära att anställda får chansen att blogga men också att man öppnar köp/säljforum inom företaget. Möjligheterna är oändliga. Det innebär ju samtidigt att intranätet blir som en egen organism, att diskussionen blir mer öppen och kanske inte alltid går i ledningens ledband, säger Peter Bergkvist.

DL2 har haft kontakt med Konsultkompaniet sedan början på 2000-talet. Konsultkompaniet har fungerat som mäklare av uppdrag åt DL2. Peter tror att konsultmäklarna har kommit för att stanna. För DL2´s del kommer de att utgöra ett viktigt komplement till de kunder som de har direkt kontakt med.

– Vi arbetar med olika mäklare. Fördelen med Konsultkompaniet är att det är helt öppna med hur mycket de tar för sina tjänster. Det blir aldrig några diskussioner utan är raka puckar vilket gjort att samarbetet alltid fungerat mycket bra. Många gånger är det ju frågan om långa åtaganden där det händer saker under resans gång. Då är det viktigt med öppenhet i alla led för att arbete ska löpa smidigt, avslutar Peter.